Music and Liturgy in Contemporary Times

: (De)tuning the liturgy in the tension between Brazilian traditions, trends and cultures

Authors

  • Júlio Cézar Adam Faculdades EST

DOI:

https://doi.org/10.22351/et.v64i3.2984

Keywords:

Music, Liturgy, Worship, Contemporaneity, Cultures

Abstract

This article aims to create a debate and provoke tension between Music - Liturgy - Contemporaneity based on constitutive elements such as traditions, trends and cultures in Brazil and in general. The question at stake is how to relate liturgy and music, understanding liturgy itself and music as the result of a permanent process of relationship between tradition and contemporaneity. How do we "tune" liturgy and music? How can they be "out of tune" when the harmonies don't correspond to what worship is: a living, symbolic, ritual and musical expression of the Gospel? The article approaches the subject as if it were a house, with each perspective being a window that sheds light on the relationship and tension. The first point is the window on the very concept of worship and liturgy. What is meant by liturgy and worship? Next is the window on worship music. What makes a particular piece of music worship music? Is it the text, the melody, the harmony, the rhythm, the instruments, the person composing or performing the music or the place where it is performed? The third window is the window of the Protestant Reformation. What light can we get from this 500-year-old window (and it's been a few years)? Then a fourth window opens, the window of inculturation or liturgical decolonisation. How do music and liturgy relate to culture, context and politics? Or: Is there a difference between the music of worship and that of "the world", between sacred and profane, traditional and contemporary music? What kind of society does music create? Finally, the window of contemporaneity is opened (perhaps only half a window). Having illuminated the house with the light that comes from these five windows, we can outline some criteria and principles for thinking about contemporary music and liturgy in Brazil.

Author Biography

Júlio Cézar Adam, Faculdades EST

Júlio Cézar Adam é professor adjunto de Teologia Prática na Faculdades EST, em São Leopoldo/RS, Brasil. Possui graduação em Teologia pela Escola Superior de Teologia (Faculdades EST - 1996) e doutorado em Teologia pela Universidade de Hamburgo, Alemanha (2004); Recebeu o prêmio Karl H. Ditze, da Universidade de Hamburgo, de tese de destaque, em 2004. Atua como professor de liturgia, homilética, ministério, edificação de comunidade e espiritualidade. É pró-reitor de Pós-Graduação e Pesquisa (2019 -) da Faculdades EST. Coordenou de 2014 a 2018 o Programa de Pós-Graduação da Faculdades EST. Coordena o grupo de pesquisa "Culto cristão, música e mídia na contemporaneidade." É fundador e coordenador do Beatitude: Centro de Espiritualidade, Psicologia e Bem Viver (2020 -); Diretor do Centro de Recursos Litúrgicos (CRL) e coordenador da Rede Latino Americana de Homilética (RedLah); Diretor da revista Estudos Teológicos (A2) (2014-2016; 2019 -), da Revista Tear Online (B3). Além disso, integra o conselho editorial das revistas Caminhando (UMESP - B2) e das revistas internacionais Studia Liturgica (A2), International Journal of Homiletics e International Journal of Practical Theology (A2). Desde 2001 é membro da Societas Liturgica. Desde 2012 é membro e também integrante do conselho diretor da Societas Homiletica. Desde 2016 é membro da International Academy of Practical Theology (IAPT), integrando atualmente o conselho executivo da organização. Desde 2010 integra a Global Network for Research Centres in Theology, Religious and Christian Studies. Desde 2017 é membro da Sociedade de Teologia e Ciências da Religião ? SOTER. Integrou o Conselho Científico da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Teologia e Ciências da Religião (ANPTECRE) ((2018-2020). Foi bolsista da CAPES/Humboldt (Pesquisador Experiente/Pós-Doutorado) na Universidade de Hamburgo/Alemanha, de 2015-2018, pesquisando sobre Teologia Prática, cultura pop e religião vivida no cinema brasileiro. Realizou pós-doutorado no Programa de Pós-Graduação em Filosofia da PUC/RS (2011-2012), pelo PROCAD/CAPES, pesquisando sobre elementos religiosos na indústria cultural de Max Horkheimer e Theodor Adorno. Como pesquisador residente investigou a mesma temática em 2016-2017 no Center of Lived Religion, da Universidade Livre de Amsterdam. Tem pesquisado na área da Teologia Prática, mais especificamente no âmbito do culto cristão, liturgia e homilética, ministério e edificação de comunidade, ensino religioso, espiritualidade e temas relacionados a mídias, cultura pop e religião vivida, comportamento e religiosidade juvenil na atualidade.

Published

2025-03-06

How to Cite

CÉZAR ADAM, J. . Music and Liturgy in Contemporary Times: : (De)tuning the liturgy in the tension between Brazilian traditions, trends and cultures. Estudos Teológicos, [S. l.], v. 64, n. 3, 2025. DOI: 10.22351/et.v64i3.2984. Disponível em: https://revistas.est.edu.br/ET/article/view/2984. Acesso em: 12 mar. 2025.

Conference Proceedings Volume

Section

Dossiê - 200 anois de presença luterana no Brasil

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>