Analyzing the structure of games in tabletop roleplaying games

Authors

  • Mônica Lima de Faria
  • Amaro Xavier Braga Junior

Keywords:

Roleplaying Game, Game design, Games

Abstract

This paper discusses, based on an essay analysis and using Thompson's Depth Hermeneutics (DH) (1995), how tabletop RPGs (roleplaying games) exhibit the same game characteristics associated with video games described by Jesse Schell (2011). It examines the similarities and differences within a typical pop culture medium and concludes by proposing the identification of three additional categories beyond those outlined in Schell's theory: performance, creative freedom, and the possibility of serialization.

Author Biographies

Mônica Lima de Faria

Doutora em Comunicação Social (PUCRS). Especialização em Cultura Pop (Faculdades EST). Professora Associada da Universidade Federal de Pelotas (UFPEL). 

Amaro Xavier Braga Junior

É Bacharel e Licenciado em Ciências Sociais (UFPE), Esp. em História das Artes e das Religiões (UFRPE), Esp. em Artes Visuais (SENAC), Esp. em Gestão de EAD (Esc. Exército/UCB), Mestre e Doutor em Sociologia (UFPE), Mestre em Antropologia Social (UFAL). Pós-doutor em Teologia (Faculdade EST). É Professor Associado do Instituto de Ciências Sociais da Universidade Federal de Alagoas - UFAL.

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Published

2025-01-16

How to Cite

DE FARIA , M. L. .; BRAGA JUNIOR, A. X. Analyzing the structure of games in tabletop roleplaying games. Cult de Cultura: Revista interdisciplinar sobre arte sequencial, mídias e cultura pop, [S. l.], v. 4, n. 2, 2025. Disponível em: https://revistas.est.edu.br/cult/article/view/3351. Acesso em: 5 feb. 2025.