Christian Education

Reflections on Contemporary Practices

Authors

  • Laude Erandi Brandenburg Faculdades EST
  • Marilze Wischral Rodrigues Faculdade Luterana de Teologia

DOI:

https://doi.org/10.22351/et.v65i1.4171

Keywords:

Christian education, Holistic formation, Discipleship, Transformation, Faith and reality

Abstract

Christian education, since its origins in the catechumenate, has been configured as a holistic formative process centered on community life, ethics, and spirituality. Inspired by Greek paideia, it aimed to shape the character and faith of beginners, culminating in Baptism. In the Patristic period, thinkers such as Augustine emphasized interiority and catechesis as a pedagogical method. In the Middle Ages, Scholasticism reconciled faith and reason, with Thomas Aquinas as its main exponent. The Protestant Reformation expanded access to education, emphasizing Bible reading and the role of the family, with Luther and Calvin advocating for a universal and humanistic formation. From the 17th to the 20th century, the Enlightenment criticized Christian education for limiting reason and freedom, proposing a secular and state-run education. However, in Reformed regions, Christian faith engaged in dialogue with reason, maintaining its ethical influence. In the Americas, Christian education expanded with colonization, marked by Indigenous catechesis and religious instruction. In the 19th century, confessional schools grew, and in the 20th century, Christian education incorporated science, citizenship, and human rights. The Comunidades Eclesiais de Base (CEBs), linked to Liberation Theology, promoted popular and critical education, strengthening faith as a tool for social justice. Sunday Schools and Integral Mission consolidated evangelical Christian education by integrating biblical teaching, character formation, and social action. Influenced by Paulo Freire, contemporary Christian education values the dialogue between faith and reality. Christian learning is continuous, relational, and transformative, involving cognition, affectivity, and attitude, forming followers of Jesus committed to the Gospel and the transformation of society.

Author Biographies

Laude Erandi Brandenburg, Faculdades EST

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1981) e doutorado em Teologia pela Escola Superior de Teologia (2002). Atualmente é professora titular da Faculdades EST. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino Religioso, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino religioso, educação cristã, fundamentos epistemológicos do ensino religioso, educação-teologia e educação, docência no Ensino Superior.

Marilze Wischral Rodrigues, Faculdade Luterana de Teologia

Possui graduação em Letras pela Fundação Educacional da Região de Joinville (1985); especialização em Interdisciplinariedade pelo IBPEX/UNIVILLE (2001); mestrado em Teologia, com ênfase em Educação Comunitária, pelo IEPG/EST (2007); especialização em Estudos Avançados em Teologia e Bíblia, pela FLT (2010); e doutorado em Teologia, pelo PPG/EST (2019). Atualmente é professora titular da Faculdade Luterana de Teologia. Tem experiência na área de Teologia, com ênfase em Educação Cristã, atuando principalmente nos seguintes temas: educação cristã contínua, metodologia da pesquisa, formação contínua e formação de adultos.

Published

2025-09-01

How to Cite

BRANDENBURG, L. E.; RODRIGUES, M. W. . Christian Education: Reflections on Contemporary Practices . Estudos Teológicos, [S. l.], v. 65, n. 1, 2025. DOI: 10.22351/et.v65i1.4171. Disponível em: https://revistas.est.edu.br/ET/article/view/4171. Acesso em: 7 sep. 2025.

Conference Proceedings Volume

Section

Dossiê 2025/1: Educação Cristã - reflexões sobre práticas contemporâneas