Representations of mathematics in logicomix
an analysis using the critical Cartographic Method
Keywords:
Comics, Cartographic-Critical Method, Teaching MathAbstract
The text analyzes the representation of Mathematics in the comic “Logicomix: an epic journey in search of truth” based on the cartographic-critical method that highlights: the plot elements of the story, the protagonist's narrative arc, cohesion, historicity and creative context of the object . It concludes by emphasizing that Mathematics is represented as a possibility of organizing reality, a refuge against madness and belonging to the universe of men and indicating the potential for its use in the classroom.
References
BRAGA JUNIOR, A. X.; VALENTIM, M. X. G.O ensino de física a partir dos quadrinhos do Homem Aranha. Revista Intersaberes, v. 15, n. 36, p. 720-736, nov. 2020. Disponível em: https://www.revistasuninter.com/intersaberes/index.php/revista/article/view/1991. Acesso em: 1 Set. 2024.
BRAGA JUNIOR, Amaro Xavier. Por Uma Sociologia Da Imagem Desenhada: Reprodução, Estereótipo E Actância Nos Quadrinhos De Super-Heróis Da Marvel Comics. Tese de Doutorado em Sociologia. Programa de Pós-graduação em Sociologia. Universidade Federal de Pernambuco. Recife: UFPE, 2015a.
BRAGA JUNIOR, Amaro Xavier. A Linguagem dos Quadrinhos Enquanto Recurso Didático nas Aulas de Sociologia. In BRAGA JR, A.X.; MODENESI, T. (Orgs.). Quadrinhos e Educação, vol. 2: Procedimentos Didáticos. Jaboatão dos Guararapes: Faculdade dos Guararapes, 2015, p. 7-28.
BRAGA JUNIOR, A. X. Uma análise sociológica da teologia do cotidiano nos quadrinhos. Estudos Teológicos, [S. l.], v. 62, n. 1, p. 108–122, 2022. Disponível em: http://revistas.est.edu.br/index.php/ET/article/view/994.
D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 6. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019. 116 p.
DOXIADIS, Apostolos. Logicomix. Apostolos Doxiadis, 2012. Disponível em: <https://apostolosdoxiadis.com/book/logicomix/>. Acesso em: 30 set. 2021.
DOXIADIS, Apostolos; PAPADIMITRIOU, Christos; PAPADATOS, Alecos; DONNA, Annie di. Logicomix: uma jornada épica em busca da verdade. São Paulo: Wmf Martins Fontes, 2010. 366 p.
ELLENBERG, Jordan. O poder do pensamento matemático: a ciência de como não estar errado. São Paulo: Zahar, 2015. 536 p.
EUBANKS, Adelheid R.. Logicomix: from text to image/from logic to story. The Comparatist, [S.L.], v. 35, n. 1, p. 182-197, 2011.
LINS, Romulo Campos. O Modelo dos Campos Semânticos: estabelecimentos e notas de teorizações. In: ANGELO, C. L. BARBOSA, E. P.; VIOLA DOS SANTOS, J.R.; DANTAS, S.C.; OLIVEIRA, V.C.A. Modelo dos Campos Semânticos e Educação Matemática: 20 anos de história. São Paulo: Midiograf, 2012, v. 1, p. 10-20.
LOGICOMIX: One page at a time: the creation of a graphic novel (Making of Logicomix). Direção de Alexis Kardaras. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=kQUi5Pjhrvo&t. Acesso em 30 set 2021.
MENDICK, Heather. Masculinities in mathematics: educating boys, learning gender. Open University Press, 2006.
MCLEOD, Douglas B.. Research on affect in mathematics education: a reconceptualization. In: GROUWS, Douglas A. Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning: a project of the national council of teachers of mathematics. Reston: NCTM, 1992. Cap. 23. p. 575-596.
MISSIOU, Marianna; KOUKOULAS, Yiannis. Approaching Literary Features through the Graphic Novel Logicomix. In: SYMA, Carrye Kay; WEINER, Robert G.. Graphic Novels and Comics in the Classroom: essays on the educational power of sequential art. North Carolina: McFarland & Company, Inc., 2013. p. 154-173.
MONK, Ray. Truth for beginners. The Spectator, cidade de publicação, 03 out 2009. Disponível em: <https://www.spectator.co.uk/article/truth-for-beginners>. Acesso em: 30 set 2021
REBLIN, Iuri Andréas. Histórias em Quadrinhos: perspectivas religiosas e possibilidades hermenêuticas. São Leopoldo: EST, 2020a.
REBLIN, Iuri Andréas. Método cartográfico-crítico para análise de artefatos da cultura pop a partir da área de ciências da religião e teologia. Rever - Revista de Estudos da Religião, [S.L.], v. 20, n. 3, p. 11-26, 11 dez. 2020b.
SILVEIRA, Márcia C. da. Produção de Significados sobre Matemática nos cartuns. 2002. 76 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2002.
STONE, Peter. The Logic of Storytelling and the Storytelling of Logic. In: MIRI, Sayed Javad. Social Theory, Religion and Critical Discourses: critical theory in the postmodern globe. Saarbrücken: Lap Lambert Academic Publishing, 2011. p. 389-416.
VERGARA, Sylvia Constant. Sugestão de estruturação de um projeto de pesquisa. Fundação Getúlio Vargas, Escola Brasileira de Administração Pública, Cadernos de Pesquisa, n. 02, 1991. p. 16-19. Disponível em: <https://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/bitstream/handle/10438/13030/000056762.pdf>. Acesso em: 02 mai. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Danilo Magalhães Farias, Amaro Xavier Braga Junior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.