The possibilities and challenges of distance education for theology

Authors

  • Adriano Lima UNINTER
  • Cícero Manoel Bezerra
  • Luiz Alexandre Solano Rossi

Keywords:

Distance education, Theology, Methodology, Autonomy

Abstract

Distance education, which at first was viewed with suspicion, in recent years has come to be considered as one of the most efficient instruments for the democratization of higher education. And, when we refer to theology, the panorama is the same. No religious denomination, Catholic or Protestant, would have the financial conditions to implement and maintain face-to-face teaching institutions in all the statesof the federation. However, distance education is not a magic solution for the low access of Brazilians to higher education. In order for it to be of quality and produce critically trained professionals, it is necessary to have a solid virtual learning environment (VLE), professionals trained in distance education, and to face the social and economic challenges of the country. The article is constructed in three moments, namely, presentation of a brief historical overview, characteristics and methodologiesof the distance undergraduate degree in theology at the UNINTER -International University Center, recognized with the highest grade (5) by the Ministry of Education; presentation of some theoretical concepts and proactive perceptions for distance education in theology and, finally, the challenges and possibilities for theology in distance education

Author Biographies

Adriano Lima, UNINTER

Doutor em Teologia pela PUCPR - Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2016), sob orientação do professor Dr. Clodovis Boff. Mestre em Teologia Sistemática pela PUCRS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2013). Graduado em Teologia pela FAECAD - Faculdade das Assembleias de Deus (2011). Graduando em Direito (2018), na UNINTER ? Centro Universitário Internacional. Membro no Núcleo Ecumênico (NEIR) da PUCPR. Membro do Grupo de Pesquisa Teologia, Ecumenismo e Diálogo Inter-religioso da PUCPR. Membro da Rede Latino-americana de Estudos Pentecostais - RELEP. Sócio da SOTER -Sociedade de Teologia e Ciência da Religião. Membro do grupo de pesquisa espiritualidades, pluralidade e diálogo inter-religioso. Atualmente, professor no programa de pós-graduação Strictu-Sensu da Faculdade Batista do Paraná; no Centro Universitário Internacional - UNINTER e na FCC - Faculdade Cristã de Curitiba. Tem experiência na área de Teologia Sistemática, com ênfase em cristologia e pneumatologia e pentecostalismo, atuando principalmente nos seguintes temas: cristologia, pneumatologia, pentecostalismo, pluralismo religioso, diálogo inter-religioso e diálogo ecumênico. Tem realizado pesquisas na área do pentecostalismo diálogo inter-religioso; direitos humanos e religião. Orientou vários Trabalhos de Conclusão de Curso (concluídas e publicamente defendidas). É avaliador de cursos do INEP/MEC e possui experiência na docência e em produção de material para cursos em EAD.

Cícero Manoel Bezerra

Doutor em Teologia pela PUC Rio. Professor e coordenador da área de humanidades do Centro Universitário Internacional UNINTER.

Luiz Alexandre Solano Rossi

Doutor em Ciências da Religião pela UMESP. Professor no programa de pós gruaduação em Teologia da PUCPR e no Centro Universitário Internacional UNINTER. 

Published

2022-03-05

How to Cite

LIMA, A.; MANOEL BEZERRA, C. .; SOLANO ROSSI, L. A. The possibilities and challenges of distance education for theology. Estudos Teológicos, [S. l.], v. 61, n. 2, p. 368–386, 2022. Disponível em: https://revistas.est.edu.br/ET/article/view/900. Acesso em: 22 dec. 2024.

Conference Proceedings Volume

Section

Dossiê "Ciências da Religião, Teologia e Educação à Distância"