The study of comics as technologies of the imaginary

Authors

  • Guilherme “Smee” Sfredo Miorando Associação de Pesquisadores em Arte Sequencial (ASPAS)
  • Amaro Xavier Braga Junior Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Keywords:

Comic books, Technologies of the imaginary, Imaginary

Abstract

This article analyzes comic books based on a theory of the imaginary based on the approaches of Durand (2012), Maffesoli (2001), Pitta (2005) and Silva (2003). Structured as an analytical essay, it traces a transversal and transdisciplinary perspective, based on a literature review seeking connections between the studies of comic books and their insertion as technologies of the imaginary. Four main forms of agency of the imaginary in comic books are listed: ideogrammatic codes, image reading, the presence of stereotypes and, finally, the use of mythologies and archetypes. It concludes that these categories, combined with the study of comic books, can assist in future studies on the imaginary and its technologies in the comic book media.

Author Biographies

Guilherme “Smee” Sfredo Miorando, Associação de Pesquisadores em Arte Sequencial (ASPAS)

Doutor em Ciências da Comunicação (UNISINOS), Mestre em Memória Social e Bens Culturais (UNILASALLE), Especialista em Imagem Publicitária (PUCRS), Especializando em Histórias em Quadrinhos (EST), Bacharel em Comunicação Social: Publicidade e Propaganda (PUCRS). É roteirista de quadrinhos e designer editorial. Participa do grupo de pesquisa CultdeCultura (EST) e faz parte da Associação de Pesquisadores em Arte Sequencial (ASPAS).

Amaro Xavier Braga Junior, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

É Bacharel e Licenciado em Ciências Sociais (UFPE), Esp. em História das Artes e das Religiões (UFRPE), Esp. em Artes Visuais (SENAC), Esp. em Gestão de EAD (Esc. Exército/UCB), Mestre e Doutor em Sociologia (UFPE), Mestre em Antropologia Social (UFAL). Pós-doutor em Teologia (Faculdade EST). É Professor Associado do Instituto de Ciências Sociais da Universidade Federal de Alagoas - UFAL.

References

ANSELMO, Zilda Augusta. Histórias em quadrinhos. Petrópolis: Vozes, 1975.

BRAGA JR, A. X. Desvendando o Mangá Nacional: Reprodução E Hibridização Nas Histórias em Quadrinhos. Maceió: EDUFAL, 2011.

BRAGA JR, Amaro X. Representação de etnia e gênero nos quadrinhos de super-heróis: questões estéticas e sociológicas. In BRAGA JR, Amaro X.; NOGUEIRA, Natania A. da S. (Orgs.). Gênero, sexualidade e feminismo nos quadrinhos. Leopoldina,MG: ASPAS – Associação de Pesquisadores em Arte Sequencial, 2020. p.117-163.Disponível em: https://is.gd/gensexfemhq. Acesso em 30 de abril de 2021.

BRAGA JR., A. X. A Representação Imagética do Social do Desenho Cômico até a Superaventura: Apontamentos Iniciais. Revista Sociologia em Rede, [S. l.], v. 13, n. 13, 2023. Disponível em: https://redelp.net/index.php/rsr/article/view/1395 . Acesso em: 20 jun. 2023.

BRAGA JR., A. X. Por Uma Sociologia Da Imagem Desenhada: Reprodução, Estereótipo E Actância Nos Quadrinhos De Super-Heróis Da Marvel Comics. Tese de Doutorado em Sociologia. Programa de Pós-graduação em Sociologia. Universidade Federal de Pernambuco. Recife: UFPE, 2015.

BRAGA JR., A. X.; SILVA, Valéria Fernandes. (Orgs.). Representações Femininas nas Histórias em Quadrinhos. Maceió: Edufal, 2015.

BRAGA JR., Amaro Xavier; PERRUSI, Artur. Representações da loucura e da vilania em Batman. 9ª Arte (São Paulo), [S. l.], v. 2, n. 1, p. 33–44, 2013. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/nonaarte/article/view/136940. Acesso em: 2 out. 2023.

CAGNIN, Antonio L. Os quadrinhos. São Paulo: Ática, 1975.

CAMPBELL, Joseph. O herói de mil faces. São Paulo: Cultrix/Pensamento, 2010.

CARNEIRO, Maria Clara da Silva Ramos. O regime autográfico: a negociação entre a narração e a plasticidade dos quadrinhos. Revista Esferas, Brasília, ano 5, n. 9, p. 57-67, jul./dez. 2016. Disponível em https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/8056 Acessado em 10 de abril de 2021.

CATALÀ DOMÈNECH, Josep M. A forma do real: introdução aos estudos visuais. São Paulo: Summus, 2011.

CHINEN, Nobu. Linguagem HQ: Conceitos Básicos. São Paulo: Criativo, 2011.

CONTRERA, Malena Segura. Mediosfera: meios, imaginário e desencantamento do mundo. Porto Alegre : Imaginalis, 2017.

DUNCAN, Randy; SMITH, Matthew J.. The power of comics: history, form and culture. Londres: Bloomsbury, 2015.

DURAND, Gilbert. Estruturas antropológicas do imaginário: introdução à arquetipologia geral. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

EISNER, Will. Narrativas gráficas: princípios e práticas da lenda dos quadrinhos. São Paulo, Devir, 2013.

EISNER, Will. Quadrinhos e arte sequencial: princípios e práticas do lendário cartunista. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.

ELIADE, Mircea. The Myth of the Eternal Return: Cosmos and History. Princeton: Princeton UP, 1971.

GOMBRICH, Ernest H. Arte e ilusão. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

GROENSTEEN, Thierry. O sistema dos quadrinhos. Nova Iguaçu, RJ: Marsupial Editora, 2015.

HALBWACHS, Maurice. Memória coletiva. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais, 1990.

LAPLANTINE, François. TRINDADE, Eliana. O que é imaginário? São Paulo: Brasiliense, 1996.

MAFFESOLI, Michel. O imaginário é uma realidade. In: Revista Famecos, no. 15, pp. 74-82, 2001.

McCLOUD, Scott. Desvendando os quadrinhos. São Paulo: M. Books, 2005.

MIORANDO, Guilherme Sfredo. Os quadrinhos silenciosos contra a memória de silenciamento dos queer: identidade e sexualidade em Quadrinhos Queer., 2021. [no prelo].

MOYA, Álvaro de. (Org.). Shazam! São Paulo: Perspectiva, 1977.

PITTA, Danielle Perin Rocha. Iniciação à teoria do imaginário de Gilbert Durand. Rio de Janeiro: Atlântica Yendis, 2005.

QUELLA-GUYOT, Didier. A história em quadrinhos. São Paulo: Unimarco Editora/Edições Loyola, 1994.

RAMOS, Paulo. A leitura dos quadrinhos. São Paulo: Contexto, 2009.

RIENO, Lucas Santiago Arraes. BUENO, Thaísa Cristina. GEHLEN, Marco Antônio. ARAÚJO, Ed Wilson Ferreira. Um olhar da Comunicação sobre o imaginário e a pós-modernidade: entrevista com Juremir Machado. In: InTexto. Porto Alegre, UFRGS, n. 41, p. 4-13, jan./abr. 2018. Disponível em https://seer.ufrgs.br/intexto/article/view/72075 Acessado em 10 de abril de 2021.

SILVA, Juremir Machado da. Cinco versões do imaginário. Memorare, Tubarão, v. 7, n. 3, set/dez. 2020. p. 8-15. Disponível em http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/memorare_grupep/article/view/10205/5497 Acessado em 10 de abril de 2021.

SILVA, Juremir Machado da. Diferença e descobrimento: o que é o imaginário? (a hipótese do excedente de significação). Porto Alegre: Sulina, 2017.

SILVA, Juremir Machado da. Tecnologias do imaginário. Porto Alegre: Sulina, 2003.

SMEE, Guilherme. As eras dos quadrinhos - parte 3. Splash Pages. Publicado em 11 de fevereiro de 2013. Disponível em https://splashpages.wordpress.com/2013/02/11/as-eras-dos-quadrinhos-parte-3/ Acessado em 10 de abril de 2021.

TINTIN.COM. Tintin in the Congo. Publicado em s/d. Disponível em https://www.tintin.com/en/albums/tintin-in-the-congo Acessado em 10 de abril de 2021.

VARGAS, Alexandre Linck, MIORANDO, Guilherme Sfredo. Animais humanizados e a poética do silêncio em “Pétalas”, de Gustavo Borges e Cris Peter., 2021. [no prelo].

WOLK, Douglas. Reading comics: how graphic novels work and what they mean. Cambridge, MA: DaCapo Press, 2007.

Published

2025-01-16

How to Cite

MIORANDO, G. “Smee” S.; BRAGA JUNIOR, A. X. The study of comics as technologies of the imaginary. Cult de Cultura: Revista interdisciplinar sobre arte sequencial, mídias e cultura pop, [S. l.], v. 4, n. 2, 2025. Disponível em: https://revistas.est.edu.br/cult/article/view/3428. Acesso em: 5 feb. 2025.