Cinema as a Resource for Recovering the Past

The 90’s Nostalgia Resignified in Captain Marvel

Authors

  • Viviane Martini UFSC
  • Amaro Xavier Braga Junior

Keywords:

Pop Culture, Gender, Cinema, Captain Marvel, Nostalgia

Abstract

This paper aims to analyze how cinema has been used as a means for nostalgia and memory for pop culture fans. The article uses Captain Marvel’s (2019) movie to investigate the resources  that the film used to reframe the 90s, both in terms of symbols and remnants of memory, as well as to argue how the deconstruction of the character reframes the representation of female characters in superhero and action films, using Judith Butler's theory of performativity. By using nostalgia to tell stories, the cinema or streaming platforms seek through the public's affective memory to celebrate a period of their lives, and thus, to bring new meanings to the present and changes for the future.

Author Biographies

Viviane Martini, UFSC

Pesquisadora Visitante na Loyola University Chicago, no programa Women Studies and Gender Studies. Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Inglês (UFSC). Mestra em Literatura Comparada (UFPel). Mestra em Literatura Comparada (UFPel). Especialização em Cultura Pop (Faculdades EST). Possui graduação em Letras Português/Inglês e respectivas literaturas (UFPel).

Amaro Xavier Braga Junior

É Bacharel e Licenciado em Ciências Sociais (UFPE), Esp. em História das Artes e das Religiões (UFRPE), Esp. em Artes Visuais (SENAC), Esp. em Gestão de EAD (Esc. Exército/UCB), Mestre e Doutor em Sociologia (UFPE), Mestre em Antropologia Social (UFAL). Pós-doutor em Teologia (Faculdade EST). É Professor Associado do Instituto de Ciências Sociais da Universidade Federal de Alagoas - UFAL.

References

CAPTAIN MARVEL. Direção: Anna Boden e Ryan Fleck. Produção: Kevin Feige. Estados Unidos, 2019, 124 minutos. Distribuição: Walt Disney Studios Motion Pictures. Lançamento nos Estados Unidos em 07 de março de 2019.

BAUMAN, Zygmunt. Identidade: entrevista a Benedetto Vecchi. Tradução: Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2015.

BENJAMIN, Walter. Sobre arte, técnica, linguagem e política. Lisboa: Relógio D’água, 1992.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. 10 ed. Tradução de Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.

CONTER; Marcelo Bergamin; Telles, Marcio; ARAUJO, André. O revirtual: a memória da cultura pop. In: Cultura pop. Org. Simone Pereira de As, rodrigo Carreiro, Rogerio Ferraz; Salvador: EDUFBA; Brasília: Compos, 2015

DE LAURETIS, Teresa. A tecnologia do gênero. In: HOLANDA, Heloisa Buarque de (Org.). Tendências e impasses: o feminismo como crítica cultural. Rio de Janeiro, Rocco, 1994. p. 206-242.

http://marcoaureliosc.com.br/cineantropo/lauretis.pdf Acessado em:18/03/2020.

ELIOT, T.S. Notas para definição de cultura. Tradução: Eduardo Wolf. São Paulo: Realizações, 2011.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. 2 ed. São Paulo: Aleph, 2009.

LOURO, Guacira Lopes. Um corpo estranho – ensaios sobre sexualidade e teoria queer. 1.ed. Autêntica. Belo Horizonte, MG. 2008.

MACHADO, Arlindo. Pré-Cinemas e Pós-Cinemas. Campinas: Papirus, 1997.

MARSHALL, Francisco. Epistemologias históricas do colecionismo. In: Episteme, Porto Alegre,n.20, p.13-23, jan./jun. 2005.

MARTINI, Viviane. O (des)montar por um salto: para um percurso de ressignificação do conto de fada "Cinderela" Pelotas, 2018.

PENKALA, Ana Paula. O cinema dos depois: memória, nostalgia e estéticas retroativas no cinema pós-moderno. In: Orson #1 Revista do Cau – Cursos e audiovisual e cinema de animação – UFPEL. Pelotas, 2011. p. 44-65.

PENKALA, Ana Paula. Os colecionadores da arca perdida: Cultura Pop e memória nas autorias dos cinemas. In: Orson #2 Revista do Cau – Cursos e audiovisual e cinema de animação – UFPEL. Pelotas, 2012. p. 118-135.

PENKALA, Ana Paula. OLIVEIRA, André de. CALDEIRA, William. O famoso desígnio do audiovisual: Sobre o cinema da memória, o maneirismo, as narrativas e as retoricas visuais da pós-modernidade. In: Orson #2 Revista do Cau – Cursos e audiovisual e cinema de animação – UFPEL. Pelotas, 2012. p. 286-291

PENKALA, Ana Paula. OLIVEIRA, André de. O parque jurássico e a nostalgia no audiovisual: a cultura visual do cinema na memória. In: Orson #3 Revista do Cau – Cursos e audiovisual e cinema de animação – UFPEL. Pelotas, 2012. p. 211-126

SALIN, Sara; Judith Butler e a Teoria Queer. Tradução de Guacira Lopes Louro. Autêntica Editora. Belo Horizonte, 2015, 237p.

SILVA, Lais Olimpio de. Violência de gênero: uma questão cultural? In: RELACult -Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade. v. 5 2019.

Published

2024-11-22

How to Cite

MARTINI, V.; BRAGA JUNIOR, A. X. . Cinema as a Resource for Recovering the Past: The 90’s Nostalgia Resignified in Captain Marvel. Cult de Cultura: Revista interdisciplinar sobre arte sequencial, mídias e cultura pop, [S. l.], v. 4, n. 1, 2024. Disponível em: http://revistas.est.edu.br/index.php/cult/article/view/2155. Acesso em: 24 nov. 2024.