DIFFERENT WOODEN CUBING METHODS

MATHEMATICAL KNOWLEDGE MOBILIZED WITH STUDENTS OF A DEGREE IN FIELD EDUCATION

Authors

Keywords:

Ethnomathematics, Mathematical Modeling, Wood cubing

Abstract

This article is interested in reporting about the mobilisation of different wood cubing methods with students from a degree in rural education class. Thus, we discuss an ethnomathematics experience in the training of rural teachers with the theme “Knowledge Mobilised in Wood Cubing,” in which we present mathematical models used for log cubing using the methods of Huber, Smalian, and Newton; the xylometer method; and a method that we investigated in a sawmill in the southeast region of Pará, in the municipality of Goianésia do Pará. With our experience, we highlight the importance of teaching mathematical knowledge related to contexts and local practices, enabling students to get involved in the proposed activities and learn new knowledge.

Author Biography

José Sávio Bicho de Oliveira, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Realizei estágio de Pós-Doutorado na Universidade Estadual Paulista (Unesp), com financiamento da Capes, por meio do Procad-Amazônia. Doutor em Educação em Ciências e Matemática pela Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC/UFMT/UFPA/UEA), mestre em Educação em Ciências e Matemáticas (Área de concentração: Educação Matemática) pela Universidade Federal do Pará (UFPA), licenciado em Matemática pela Universidade do Estado do Pará (UEPA), especialista em EAD e Novas Tecnologias pela Faculdade Educacional da Lapa (FAEL). Professor Adjunto da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA), atuando na Licenciatura em Educação do Campo (LPEC) e no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM). Editor da ReDiPE: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação. Membro do GT05 - História da Matemática e Cultura da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) e da Red Internacional de Etnomatemática. É vice-lider do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática e Práticas Socioculturais da Amazônia (GPEMAZON/UNIFESSPA) e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Interculturalidade (GEPECI/UNIFESSPA). Participa do Grupo de Pesquisa Educação em Fronteiras (EmF/UFF) e do Núcleo de Pesquisa História da Ciência e Ensino (NUPHCE/UNIFAP). Atualmente, tem interesse por temas de pesquisas que envolvem discussões em Etnomatemática e a construção de outras epistemologias em contextos indígenas e do campo, com viés intercultural e decolonial.

Published

2025-08-08

How to Cite

Ribeiro dos Santos, J., & Bicho de Oliveira, J. S. (2025). DIFFERENT WOODEN CUBING METHODS: MATHEMATICAL KNOWLEDGE MOBILIZED WITH STUDENTS OF A DEGREE IN FIELD EDUCATION. Identidade!, 30(1), 152–170. Retrieved from https://revistas.est.edu.br/Identidade/article/view/3504