The empowerment of women in the face of violence and discrimination in the narrative of the film Fauno's labyrinth
Keywords:
Movie theater, Religion, Violence against womenAbstract
In post-Civil War Spain, three women - Ofelia (the girl), Carmen (her mother), and Mercedes (the housekeeper) - face an environment of violence and discrimination. In this context, the empowerment of women will be analyzed as an alternative to overcome violence and discrimination against women in family settings, based on the narrative analysis of Guillermo del Toro's 2006 film 'Pan's Labyrinth.' Considering this as an option to overcome this perverse logic, it is important to note that, due to a cultural system established to subjugate the female body and mind, women are hindered from achieving significant victories in the implementation of their rights.
References
ADAM, Júlio Cézar. Teologia em movimento: Perspectivas da teologia prática como perspectivas da religião vivida a partir do cinema Brasileiro. Numen: Revista de estudos e pesquisa da religião. Juiz de Fora, v.21, n.1 jan/jun, p. 114-128, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/numen/issue/view/927 Acesso em 05 nov 2021.
AUMONT, Jacques; Marie, Michel. A análise do Filme. Lisboa, Texto & Gragia Ltda. 2004
BAQUERO, Rute Vivian Angelo. Empoderamento: Instrumento de emancipação social? – Uma discussão conceitual. Revista Debates, Porto Alegre, v. 6, n. 1, p.173-187, jan.-abr. 2012. p.175 Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/debates/article/view/26722/17099 Acesso em 19 nov. 2021
GUIMARÃES, M. C.;PEDROZA, R. L. S. Violência contra a mulher: problematizando definições teóricas, filosóficas e Jurídicas. Psicologia e sociedade, Belo Horizonte, vol. 27, nº 2, p. 256-266, Maio/Agosto. 2015. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/psoc/v27n2/1807-0310-psoc-27-02-00256 pdf Acesso em 20 abr 2020.
KLEBA, M. E., WENDHAUSEN, Á. Empoderamento: processo de fortalecimento dos
sujeitos nos espaços de participação social e democratização política. Saúde e Sociedade, Rio de Janeiro, v.18, n.4, p. 733-743, 2009.
METZ, Arthur Grams. A profecia da grande tela: o cinema futurista apontando os desafios para a teologia prática. São Leopoldo. EST/PPG. 2018.
MICHAELIS. Dicionário Brasileito da Língua Portuguesa. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/busca?id=NdGj . Acesso em 21 nov. 2021.
O LABIRINTO do Fauno. Direção e roteiro: Guillermo del Toro. Produção: Alfonso Cuarón. Intérpretes: Ivana Baquero; Maribel Verdú; Segi Lopez. Música: Javier Navarrete. ESP/MEX/EUA: Estúdios Picasso, Tequila Gang e Esperanto Filmoj, 2006. 1 DVD (119 min). Produzido pela Warner Bros Vídeos.
PIEPER, Frederico. Religião e Cinema. São Paulo: Fonte Editorial, 2015.
PUNTEL, Clairton; ADAM, Júlio Cézar. Mindfulness e espiritualidade como estratégica de enfrentamento em situações de crise. Estudos Teológicos. São Leopoldo, v. 61 n.1, p. 239-255, jan./jun. 2021. Disponível em: http://revistas.est.edu.br/index.php/ET/article/view/780 . Acesso em 24 nov. 2021
RIBEIRO, Joana Marques Alves; SYNTIA Pereira. Memória e mito entrelaçados em O Labirinto do Fauno. Aurora: Revista de arte, mídia e política. São Paulo, n.11, p. 41-53. 2011. Disponível em: 18 https://revistas.pucsp.br/index.php/aurora/article/view/5626/4266 . Acesso em 20 abr. 2020
SANTOS, Joe Marçal Gonçalves dos. Cinema e Teologia: por que tratar de cinema numa teologia da cidade. In: ZWESTSCH, Roberto (Org). Cenários urbanos: Realidade e esperança. São Leopoldo, Sinodal/EST, 2014. WIKIPEDIA. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Fauno . Acesso em 20 nov. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.