WRITELIVING BLACK CHILDREN'S BODIES

DEBATING NEW PRACTICES FROM ORALITY AND ORALITURE, CHALLENGES FOR THE RELIGIOUS EDUCATION CURRICULAR COMPONENT

Authors

Keywords:

Black bodies-childhood-adolescents, Writeliving, Orality and oralitura, Conceição Evaristo, Religious teaching curricular component

Abstract

This article is the result of reading and dialogues in the book Olhos D´Água by writer Conceição Evaristo, carried out by the research group Religion, Gender, Violence: Human Rights at Faculdade Unida de Vitória.The aim is to reflect on the writing of black children's bodies, based on the concept of writing coined by the aforementioned writer. The story “Zaíta forgot to put away her toys” articulates the dialogue around black childhoods (black and brown), presenting challenges for the Religious Education Curricular Component. It is necessary to decolonialize Europeanized curricula and include new knowledge/knowledge that black and brown children's and adolescent bodies bring from their daily social, cultural and religious experiences. Orality and oralitura are didactic-pedagogical tools that challenge the rethinking of curricula and teaching know-how, in an anti-racist and inclusive practice that respects Brazilian cultural and religious diversity.

Author Biographies

Claudete Beise Ulrich, Faculdade Unida

Pós-doutorado em História (UFSC). Pós-doutorado em Educação (UFES). Doutora e mestra em Teologia (Faculdades EST). Professora no curso de graduação de Teologia, Licenciatura em Ciências das Religiões e no Programa de Pós-graduação Mestrado e Doutorado Profissional em Ciências das Religiões na Faculdade Unida de Vitória-ES. Coordenadora do Curso de Licenciatura em Ciências das Religiões da Faculdade Unida. Coordenadora e Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Religião, Gênero, Violências: Direitos Humanos e Educação REGEVIDHE/FUV/CNPq.

Geisa Hupp Fernandes Lacerda, Faculdade Unida

Mestra em Ciências das Religiões (FUV). Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Religião, Gênero, Violências: Direitos Humanos e Educação – REGEVIDHE/FUV/CNPq. Integrante do Coletivo Literário Tereza de Benguela. Escritora de livros infanto-juvenil na perspectiva das infâncias negras.

Edeson dos Anjos Silva, Faculdade Unida

Pós-doutorado no Programa de Pós-Graduação Profissional em Ciências das Religiões da Faculdade Unida de Vitória (PPGCR). Doutor em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Mestre em Ciências das Religiões Faculdade Unida de Vitória (FUV). Professor de matemática da Rede Estadual do Rio de Janeiro (Seeduc) e do Sistema de Ensino Contemporâneo (SEC). Pesquisador do Grupo de Pesquisa Religião, Gênero, Violências: Direitos Humanos e Educação REGEVIDHE FUV/CNPq.

Published

2025-08-09

How to Cite

Beise Ulrich, C., Hupp Fernandes Lacerda, G., & dos Anjos Silva, E. (2025). WRITELIVING BLACK CHILDREN’S BODIES: DEBATING NEW PRACTICES FROM ORALITY AND ORALITURE, CHALLENGES FOR THE RELIGIOUS EDUCATION CURRICULAR COMPONENT. Identidade!, 30(1), 258–277. Retrieved from https://revistas.est.edu.br/Identidade/article/view/4156