QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION AT A CROSSROADS

Authors

  • José Bezerra da Silva Faculdade São Tomás de Aquino (FACESTA)
  • Anderson de Alencar Menezes Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Keywords:

Education, Quilombola, Quilombagem, Quilombola School Education

Abstract

With this article, we will analyze quilombola school education and revist its basic characteristics: territory, memory, ancestry, identity and African  cosmovision, with the aim of recovering quilombola, as a radical practice against slavery and later against all forms of oppression invested. on the Afro-Brazilian  Quilombola population. To achieve the same, we will take the criticaldialectical method, since it allows the apprehension of the historical plot with its movements and is completed with the perception of the intense repression of the  quilombolas, which is why the  quilombagem entered a phase of forced silencing. As for the objectives for making this article, we intend to place the quilombola population in the  scenario of Brazilian education, as well as describe the quilombola school education and the mentioned characteristics, conceptualize the quilombagem and highlight its relevance to the current social context, marked by state persecution, resulting in deprivation of rights. Together, we propose to answer/solve the following problem: how will quilombola school education contribute to the resurgence of quilombola?

Author Biographies

José Bezerra da Silva, Faculdade São Tomás de Aquino (FACESTA)

Doutorando em educação (CEDU/PPGE/UFAL), professor de filosofia na Faculdade São Tomás de Aquino (FACESTA), membro do grupo de pesquisa Teoria Crítica, Emancipação e Reconhecimento (TeCER), UFAL campus Maceió, liderado pelo professor Dr. Anderson de Alencar Menezes. Presidente do Instituto Vozes Quilombolas (IVQ). Contato: filosofojb@hotmail.com.

Anderson de Alencar Menezes, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Licenciado em Filosofia pela Universidade Católica de Pernambuco, Bacharel em Teologia pelo Centro Unisal campus Pio XI (São Paulo), Mestre em Filosofia pela Universidade Federal de Pernambuco e Doutor em Ciências da Educação pela Universidade do Porto/Portugal. Atualmente é Professor Associado da Universidade Federal de Alagoas. Atua como Professor e Pesquisador do Mestrado e Doutorado em Educação do PPPE/CEDU/UFAL. Líder do Grupo de Pesquisa TECER (Teoria Crítica, Emancipação e Reconhecimento). Contato: anderufal@gmail.com.

Published

2022-11-16

How to Cite

Silva, J. B. da, & Menezes, A. de A. (2022). QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION AT A CROSSROADS. Identidade!, 27(1), 192–207. Retrieved from https://revistas.est.edu.br/Identidade/article/view/2072

Issue

Section

EDUCAÇÃO, SAÚDE E IDENTIDADE