The Quilombola Youth and Adult Education of the BB Educar Project

Authors

  • Lilian Conceição da Silva Pessoa de Lira

Keywords:

EJA, BB Education Project, Popular education

Abstract

The present article is inserted in the context of the inquiry on the Education of Young persons and Adults (EJA) in the Diversity, having as object the Social Project, namely, BB Educar EJA Quilombola in the Rio Grande do Sul, of the Banco do Brasil Foundation, executed in Quilombola communities from Rio Grande do Sul. The inquiry presents what, where and when the Project took place; its peculiarities, starting from one analysis of the programmatical contents of the course of formation of literacy teachers, looking to make a list of them to presuppositions of the popular freireana education. The objective of the inquiry consisted in identifying the forms assumed in the pedagogic practices of the Project BB Educar EJA Quilombola in the Quilombola Community Capororocas, in Tavares/RS, result of the partnership between the Banco do Brasil Foundation (FBB) and the Instituto de Assessoria às Comunidades Remanescentes de Quilombos (IACOREQ). It deals of a qualitative inquiry which assumed, as methodological steps, the investigative practice by starting from the dialog and the attentive glance to the reports of teachers of the Project BB Educar EJA Quilombola.

Author Biography

Lilian Conceição da Silva Pessoa de Lira

Lilian Conceição da Silva Pessoa de Lira é bacharel, mestra e doutoranda em Teologia, na área Religião e Educação, do Programa de Pós-Graduação das Faculdades EST. Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Título da dissertação de Mestrado: As ações educativas do Centro Ecumênico de Cultura Negra (CECUNE), sob a orientação do Prof. Dr. Evaldo Luis Pauly. O tema de pesquisa do doutorado é “Teologia e Ciências da Religião: tensões e possibilidades pedagógicas”, sob a orientação do Prof. Dr. Roberto Zwetsch Contato: liliancsilva13@gmail.com.

Published

2022-09-28

How to Cite

Lira, L. C. da S. P. de. (2022). The Quilombola Youth and Adult Education of the BB Educar Project. Identidade!, 17(2), 205–220. Retrieved from https://revistas.est.edu.br/Identidade/article/view/1927

Issue

Section

EDUCAÇÃO, SAÚDE E IDENTIDADE