School curriculum and the challenge of the law 10.639/2003

prospects of an inclusive education

Authors

  • Elivaldo Serrão Custódio
  • Rosalda Ivone Oliveira Custódio
  • Eugenia da Luz Silva Foster

Keywords:

Curriculum, Multiculturalism, Racial narrative, Amapá

Abstract

This study aims to identify and analyze the conceptions of racial issues that underpin pedagogical practices and discourses of teachers in the unfolding of the school curriculum, as well as to assess their chances of coping with racism. The analysis of the curriculum to the challenge of multiculturalism is a relevant discussion in the context of the implementation of Law 10.639/2003 and historical demands arising from the need for a curriculum that enables a wider democratic process and discussion of the subjects to be addressed in schools. The conception of curriculum as Narrative Racial Ethnic, we use in the construction of this work is that it is a territory in which racial issues are highlighted and possible think of as racial identities and subjectivities can be formed, as well as other narratives different, plural and against hegemonic can be built.

Author Biographies

Elivaldo Serrão Custódio

Mestre em Direito Ambiental e Políticas Públicas pela Universidade Federal do Amapá (PPGDAPP/UNIFAP). Docente da Faculdade de Teologia e Ciências Humanas-FATECH/AP e Secretaria de Estado de Educação do Amapá.

Rosalda Ivone Oliveira Custódio

Mestre em Desenvolvimento Regional pela Universidade Federal do Amapá (MDR/UNIFAP). Docente do Curso de Pedagogia da Universidade Federal do Amapá.

Eugenia da Luz Silva Foster

Doutora em Educação com pós-doutorado em Educação pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ). Professora do curso de Pedagogia e dos Cursos de Mestrado em Direito Ambiental e Políticas Públicas e Desenvolvimento Regional da Universidade Federal do Amapá. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação, Relações Étnico-Raciais e Interculturais, cadastrado no CNPq.

Published

2022-07-31

How to Cite

Custódio, E. S., Custódio, R. I. O., & Foster, E. da L. S. (2022). School curriculum and the challenge of the law 10.639/2003: prospects of an inclusive education . Identidade!, 19(2), 46–60. Retrieved from https://revistas.est.edu.br/Identidade/article/view/1729

Issue

Section

EDUCAÇÃO, SAÚDE E IDENTIDADE

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